Color grade
När jag arbetar med film väljer jag alltid att filma i log-profiler. En log-bild ser vanligtvis plattare ut än standardbilder i sRGB eller Rec.709, med minskad kontrast och mättnad. Fördelen med att använda en log-profil ligger i dess förmåga att utöka det dynamiska omfånget, vilket avser antalet exponeringsstopp mellan svart och vitt. Även om log-profiler kräver ytterligare efterbearbetning, leder de ofta till överlägsna resultat och erbjuder förbättrad kontroll under färgkorrigeringen.
Färgkorrigering av RAW-format
6K 6144 x 2560 px BRAW (2.4:1)
6K 6144 x 2560 px BRAW (2.4:1)
Att återställa bilden till ett "naturligt" utseende kan uppnås på olika sätt. Min metod innefattar ofta användning av ett färgkort på plats. Dessutom är det avgörande att säkerställa en korrekt vitbalans vid tidpunkten för inspelning, särskilt när man hanterar komprimerade format jämfört med RAW.
Färgkorrigering av komprimerat format
Drönarfilm i 4096 x 2160 px, H.265, Svenskt Trä Träpriset 2020.
Kreativ gradering
Att driva bilden ännu längre, mer färgseparation och kompression.
Mitt föredragna verktyg för färgkorrigering är DaVinci Resolve Studio.
Klicka för att visa den slutgiltiga sammanfattande filmen för Träpriset 2020.
Ett annat exempel som visar en RAW Log-bild och den slutliga graderade bilden
6K 6144 x 2560 px BRAW (2.4:1)
|©|eamedia 2020, Hans E Andersson